Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


AZ LFZO-RÓL, 7 ÉVVEL MEGÍRÁS UTÁN - PSY LEV RIPORTJA

ROHADÉK AZ LFZO-RÓL, HÉT ÉVVEL A MEGÍRÁS UTÁN

kisbetűsek: psy lev

 

HÁT VÉGÜLIS MITTUDOMÉN, VAN EGY ALAPGONOLAT ÉS AKÖRÜL JÁR AZ EGÉSZ

KICSIT SOK AZ OKOSKODÁS

korrekt h kritizálod magad

LASSAN 7 ÉVE ÍRTAM, NYILVÁN NEM VAGYOK AZZAL EGY SZINTEN, SZAR LENNE

DE AZ ALAPGONOLATBA NEM TUDOK BELEKÖTNI

 

 

A TÖRTÉNET BEFEJEZÉSE A REVOLÚCIÓ 23. SZÁMÁBAN TALÁLHATÓ.

WWW.REVOLUCIO.EOLDAL.HU


 

a vízcseppek kötet hátoldalán lévő szöveget írta: neomaci:

"MINDIG AZT HITTEM, ÉN VAGYOK A LEGVADDISZNÓBB ÍRÓEMBER E KICSINY HAZÁBAN. (...) AZ IDEA ÖSSZEOMLOTT, MERT MESSZE ROHADÉK A LEGVADDISZNÓBB. AZ LFZO-BAN TAGAD MINDENT, AMIT A MODERN REGÉNYELMÉLETRŐL LEÍRTAK. FORMABONTÓ, ÉS NEM TISZTEL SEMMILYEN HAGYOMÁNYT, DE HÁT MIÉRT PARANCSOL A HAGYOMÁNY? AZÉRT MERT ÉSSZERŰ? NEM, AZÉRT, MERT MEGSZOKÁS!

ROHADÉK NEM TISZTEL SENKIT ÉS SEMMIT. KAP MINDENKI JÉZUSTÓL SZTÁLINIG (...). A REGÉNY SZÜRREALISTA RÉSZEI FELFOGÁSUKBAN, HASONLÍT BULGAKOV MEGOLDÁSAIHOZ. A REALITÁS KEVEREDIK A FANTASZTIKUMMAL. FELETTÉBB ÉRDEKES, OLVASMÁNYOS KÖNYV.

NEM SOKAN JUTOTTAK EL ILYEN HAMAR ILYEN SZINTRE. TALÁLHATÓK PUNK, ÉS UNDERGROUND JELLEGŰ MEGOLDÁSOK IS. LFZO FEJBERÚG EGY KISMAMÁT. A KÖNYV ANNYIRA DURVA, HOGY MÉG A SZERZŐ SZERELME IS BERÁGOTT RÁ, MIKOR ELOLVASTA. NEM AJÁNLOM KISKORÚAKNAK ÉS SZÉPLELKEKNEK. TORZ TÜKÖR EGY IDEALIZÁLT VILÁGRÓL. ROHADÉK ZSENIALITÁSÁT JELZI, HOGY (...) NINCS ÉRETTSÉGIJE, ELMÉLETEIT SAJÁT KÚTFEJÉBŐL VETTE.

ELMÉLETEI KÉSZTÉNYEK, NEHÉZ VITATNI ŐKET, MERT A TÉNYEK MAKACS DOLGOK, ÉS MINT ROHADÉK, NEM TISZTELNEK SEMMILYEN RÓZSASZÍN ÁBRÁNDOZÁST. A TÉNYEK ÉS A VALÓSÁG ROKON LELKEK. ROHADÉK BÁRMILYEN IRRACIONÁLIS MEGOLDÁSOKAT IS KÖVET EL, RAGASZKODIK A TÉNYEKHEZ ÉS A VALÓSÁGHOZ.

(...) ELTÉR A HAGYOMÁNYOS BEFEJEZÉSEKTŐL. E MŰVET CSAK AZOKNAK TUDOM AJÁNLANI, AKIK KÉPESEK A RUGALMAS GONDOLKODÁSRA, NEM RÖKÖNYÖDNEK MEG A BLASZFÉMIKUS, NIHILISTA PRÓFÉTA KINYILATKOZTATÁSAITÓL. TEHÁT NEM AJÁNLOM SEMMILYEN HÍVŐ EMBERNEK, SŐT BIZTOS VAGYOK BENNE, HOGY HA LENNE INKVIZÍCIÓ, ROHADÉKOT MEGNYÚVASZTANÁK. ÍGY AZ EGYHÁZ CSAK ANNYIT TEHET, HOGY BETILTJA A KÖNYVET, DE EZ MÁR NEM MEGY OLYAN KÖNNYEN, MINT SZÁZ ÉVE. HA MÉGIS BETILTANÁK, MI ANNAK ÖRÜLNÉNK, MERT JÓ REKLÁM LENNE, PERSZE A KÖNYVET TOVÁBBRA IS ÁRULNÁNK ALULJÁRÓKBAN, PIACOKON. ROHADÉKOT NEM LEHET MEGÁLLÍTANI, SEM MEGFÉLEMLÍTENI. HA LESZNEK KÖVETKEZMÉNYEK, AZOKAT BÜSZKÉN FOGJA VÁLLALNI (...), AUTODIDAKTA MÓDON KÉPZI MAGÁT, AZ ISKOLÁKBAN NEM AZT OLVASTA, AMIT ELŐÍRTAK, HANEM AMI ÉRDEKELTE. (...)

 

 

 

 

Mindenki nihilmester

Rohadék: Vízcseppek c. könyvének kritikája,

MEGJELENT A REVOLÚCIÓ 5. SZÁMÁBAN.

Írta: Neomaci

 

A szerzőt sok éve személyesen ismerem. Ezáltal van bátorságom kijelenteni, hogy a könyv folyamán semiben sem hazudik, vagy túloz. Bár Eszter alakja, annyira tökéletes, valószínűtlen: „egy igazi gyöngyszem, mert van érzéke az emberekhez és azok dolgaihoz, van humorérzéke és saját egyéni humora, valamint fogékony a művészetekre.” Hol van ilyen nő? Kérdezhetnénk szkep tikusan? Van , mert a szerző ezt leírta, bár Eszterrel én nem találkoztam1. Nem-e azt a hibát követi el a szerző, amit a legtöbb férfi és nő, miszerint megalkot magának egy ideát, s aztán megpróbálja ezt ráhuzogatni szerelme tárgyára? Egy szerelem 1000 napig tart - állítják az arab írók. Az 1001. nap nem-e az, hogy elfáradunk a szerepjátszásba? Ha elolvassuk a Nihilmestert, akkor láthatjuk, Rohadék megcáfolja elméletemet, Rohadék aki egyik művében (a lelkinyomorultak himnuszában) azt állítja: „az idealizmus tömeggyilkosság” 2... Állítja, az ő élete a semmit tevés mesterségében zajlott, mint sok emberé, és azzal is fog véget érni, csak ő tudatában van vele. Ez nagyon éles meglátás, nekem is ez a tapasztalatom, lényegében tényleg mindenki „nihilmester”, bármit tesz. Ez engem eléggé bosszantott, mert én csak az alkotó munkát szeretem csinálni. Rohadék ateista3, szerinte a halál után nincs semmi, de ha előtte is a semmit tette, akkor nem mindegy az egész? A főhős adott magának 365 napot, hogy megtalálja, mit fog csinálni élete hátralévő részében, különben kinyírja magát. A semmit sokféleképpen lehet csinálni, olvasni, csavarogni, dolgozni, stb. Kiderül egy világnézet, melyben mindegy a náció, csak bunkó és nembunkó létezik, és úgy gondolom, ha mindenki így gondolkodna, nem lenne, diszkrimináció, fajgyűlölet. Társadalomkritikája szerint „az újkori földesurak kilopják az emberexemét, aki pedig kapálódzik ellene, csak ront a helyzetén”. Másképp nézve: a világot felveti a buta pénz, az pedig nem szül csak butaságot. A szerző a folytatásban is csak annak hisz, amit a bőrén tapasztal, ez meglehetősen marxista, materialista megfogalmazás4. Ezzel a kritikus nem ért egyet, de ahogy ennek okát kifejti, megérti az ő álláspontját. Akárhogyan is nézzük, a könyv egyes részei nagyon éles kritikái a kereszténységnek, de ha (annak ellenére, hogy hívő vagyok) jól megnézzük sok igazság van benne. Részemről megkülönböztetem az istent és az egyházat, ha történelmet megnézzük, nincs olyan egyház amelyik ne próbált volna erőszakosan téríteni, ami ellenkezik isten elveivel, tehát az egyház eretnek, szerepét már eljátszotta, felesleges5. Egy doktrína, amely képtelen megújulni, tehát pusztulnia kell. Ebben az értelemben a kritikus egyet is ért Rohadékkal. „Aki nincs velem, menjen a pokolba” Nahát , megtelne a pokol. A folytatásban a főhős találkozik a szerelemmel, de ez sem váltja meg kínjaiból, mert úgy gondolja minden elmúlik és ez bosszantja, így éri el a semmi csinálásában a mesterfokozatot. Máris kezdhetünk bele a Vízcseppek-be. Na most Rohadék Eszter? Talán egyik alteregója a sok közül? A harmadik írásban, mikor Eszter mondja LFZO6-nak: maga Rohadék. Mire LFZO: Igen, ezt a nevet én találtam ki. Persze itt se egyezik Rohadék LFZO-val, megint csak egy alteregó (?). Elméleteinket megpróbáljuk ráhúzni a valóságra, de a valóság leráz magáról mindent. Életünk tele van túlzással, a születés, a szex, a halál túlzása, életünk intenzitás. Aki ebbe fejest ugrik, művész, vagy legalábbis életművész. Nem lehet akárkiből művész, művésznek születni kell, ez az egyetlen foglalkozás amit nem lehet tanulással elsajátítani mint a tudományt, de tudós sem lehet akárki, ahogy egy bolondból sem lesz okos, csak mert gyógyszerekkel tömik. Fordítva igen. Eszterrel nem történik semmi - megint a nihil. Meglehetősen megalázottak, akik csak dolgoznak, tehát nem vezetők. Mindenki csak ugráltatja Esztert. Vajon ez a szerző személyes élménye? Családja, környezete nihil, semmi mélysége, valódi értelme semminek, ami körülveszi, mindenki megvehető, és mindenkit meg is vettek. A lázadókat is. Semmi sem menthet fel a rasszizmus, a figyelmetlenség, a lelkiismeretlenség, a felelőtlenség stb. alól, semmilyen ideológia vagy tett, gondolkodás, de vad öltözködés főleg nem. Eszternek a saját szülinapját sincs kedve megünnepelni - de megélni sem. Végiglapozta a Nihilmester c. naplószerű írását... Nagyon érdekesnek tartom a cselekmény vezetését. A szerző tagad mindent, amit a modern regényelméletről leírtak. Formabontó és nem tisztel semmilyen hagyományt, de hát miért parancsol a hagyomány? Azért, mert ésszerű? Nem, azért, mert megszokás. Rohadék nem tisztel senkit és semmit. Kap mindenki, még a legnagyobb történelmi alakok is, különös relációban és egy meglehetősen morbid, durva leírásban, mind egy asztalnál élve megsütött terhes nőket esznek, és egyéb bizarr dolgokat hajtanak végre. Gyengébb idegzetűek ajánlom ugorják át ezt, tehát a 15. és 16. fejezeteket, de sajnos akkor nem fogják érteni a végét7. A szerző egy saját elméletet ad a világ és az ember keletkezéséről, rokon némileg Darwin és Engels elméleteivel8, Rohadék kiinduló tétele, hogy „azért történtek a dolgok így, mert nem történhettek másképp”. Persze ez nem egészen tudományos magyarázat. Rohadék állításai késztényekneknek látszanak, márpedig a tényeket nehéz vitatni, mert makacs dolgok. A tények és a valóság rokon lelkek. Elfogadhatjuk Rohadék világelméleteit ténynek, ám véleményem szerint csak egy lehetséges variációról van szó, amely semmivel sem lehetetlenebb a Teremtés könyvénél9. Javaslom elméleteit így értelmezni. Térjünk vissza LFZO-ra, aki szét akarja bomlasztani a világegyetemet, hogy ezzel megvalósíthassa önmagát. Eszter persze megpróbálja elpusztítani őt - visszajutunk a kiindulóponthoz, mintha egy gömb felszínén lennénk, amely a világegyetem legtökéletesebb formája. Ezzel elérkeztünk az 5 írás 4.-éhez, Az író-hoz, amely már nem folytatása az előző történetnek10. Paradox, a mű első mondata: „a mű nem felel meg a valóságnak”. Viszont ismerem a szerző életét nagyjából, ezért még nekem is nehéz kivenni, mi igaz és mi nem - amennyiben a főhős ismét a szerző ill. az alteregója. Elolvashatjuk az Író Ars poeticáját, és a Nagy Ötlet születését, valamint hogy oda, ahol most van, milyen keserves úton jutott. „Az élet túl hosszú ahhoz, hogy úgy éljük végig, ahogy akarjuk”. Profetikus elemek, reménytelenség, sovány vigaszok. Véleménye persze a „konkurenciáról” is van: 70%-uk tűzrevaló. Ezek előtt egy ritka szép leírás ex-kedveséről (Eszterről). „A bukott diák a tanár szégyene, mert kettejük közül ő a felnőtt.” Nem felejt és nem bocsát meg semmit, mert „attól a dolog nem lesz meg nem történt”. Minden szemszögből ellehetetlenült depresszív állapota sem öli ki belőle azonban az Író-t, mert ez számára többet jelent bárminél, végzetnél, karmánál, nirvánánál, béklyónál, az életénél. Nem lehet félbehagyni, haláláig csak fogalmaz és komponálja a betűket fejben is. Az Író szerint aki nem olyan mint ő, nem író. Kicsit szigorúak a megállapítások, hiszen tudvalevő, hogy mindenkinek lehetnek hullámvölgyei, alkotói válsága, de nem áll szándékomban vitatkozni az Íróval. Innen megint prófétai dörgedelmek jönnek, bár nem túl finom, de szellemes. Senki sem panaszkodhat, hogy a könyv nem elég brutális. Sőt. Az Írótól (az egyetlen, aki megteheti) megkapjuk a Vízcsepp meghatározását - többet jelent, mint amire bárki is számíthat. Meglehetősen zenei szerkezetű az írás vissza vissza tér ugyanazon témához, a végefelé még egy önmarcangoló vallomás „mocskos vagyok kívül belül, az életem jobbat érdemel, mint engem, méltatlan vagyok rá, más embert érdemel aki jobban bánik vele”. Felmerül bennem Ady Endre mondása: „A nagy művekért gyalázatos elettel fizet az ember”. Ez persze nem törvényszerű, de nagyon gyakori. Amikor az Író aztán közel ér a halálhoz, Eszterért sír. A könyv befejező sztorijában utópikus vízió, ahol egy ember van tízmilliárd arccal. Rohadék beledob a hiperprimitivizmus mélyvizébe, elhagy szóvégeket, szavakat, betűket, vagy összecseréli. A szereplők által keresett könyv is meglesz, melynek Vízcseppek a címe. Rohadék bravúrosan beleírta a könyvét a könyvébe.ogHHHHHH Egy másik fordulatnak köszönhetően pedig az ötödik, egyébként különálló történetet mégis összeköti az előző négy beszéllyel, tehát hol lazábban, hol szorosabban, de szerves egységet képeznek. A könyvben sok szürrealista megoldás található, a rettegett 15.-16. LFZO fejezet némileg az elgondolás hasonlít Bulgakov: Mester és Margarita, Woland báljához, csak itt iszonyú a szereplők megjelenítése, ezt a két fejezetet különösen nem ajánlom széplelkeknek, de különben az egész könyvet sem. Ajánlani azoknak ajánlom, akik képesek a rugalmas gondolkodásra, és képesek a lényeg felismerésére, miszerint... nem, nem lövöm le a poént, olvassák el a könyvet!

 

 

 

 

 

Rohadék kiegészitései:

1 = Eszter létezik, de csak a neve, a haja és az értetlensége van a könyvben lévő figurában.

2 = Ez az alcíme, a rendes „A sárgafejű”, és közösen írtuk, te marharépa!

3 = Apró tévedés, nem ez a megfelelő szó

4 = Marxtól egy sort nem olvastam az életben, nem hallottam róla, mit írt, és ha tényleg materialista lennék, be tudnám bizonyítani az igazam, de nem tudom, tehát nem vagyok materialista.

5 = Ergo a templomok is feleslegesek és károsak az emberek lelkivilágára és pénztárcájára.

6 = Ejtsd: Elfüzó, vagy ahogy Neomaci ejti: Elfazó.

7 = ööö... hol van a vége? Én nem tudom.

8 = Egyedül Engelstől olvastam valamit, de ha jól tudom, semmi újat nem írt, amit már nem ismertem valahonnan.

9 = Amennyiben így van, te magad igazolod a 4-es pontban megfogalmazottakat.

10 = Újabb tévedés.

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.